Boligsviket

Jeg er på jakt etter leilighet. En som jeg kan kjøpe. Jeg har selvfølgelig en begrensning når det kommer til pris, noe som skaper en ekstra utfordring. Heldigvis har jeg fleksibel og snill bank og et lager av tålamod. Og midlertidig tak over hodet. Selv om det er stress kjenner jeg meg heldig som i det hele tatt har mulighet til å kjøpe. Også til tross for at jeg kanskje i ytterste nød må kjøpe hybel med sofa på kjøkkenet i stua til to millioner. Det får stå til.

Det er trist å være vitne til det hele. I hvert fall deler av det. Det ligger en grunnleggende urettferdighet og koker fra første visning til siste bud er lagt inn. Grünerløkka har blitt helt hysterisk. Jeg har nesten sluttet å gå på visninger der. Det må være et mareritt å være en av dem som skal stå på egne ben. Det er dem som blir skvisa. De (også meg) har en grense for hvor høyt de kan by. Dersom prisantydning hadde betydd noe som helst ville dette ikke vært noen sak. Problemet  er foreldre. Foreldre uten penger på sin måte, fordi barna må ordne egenkapital selv. Det største problemet er foreldre med penger. De som ikke bryr seg så mye om at andres barn på visningen ikke kan gå over prisantydning. De som kan legge på 200 000 uten å kjenne det på annet enn tastetrykket når de legger inn sitt siste bud. Budet som ødelegger for alle førstegangskjøpere uten foreldre med penger. Det er umåtelig trist og veldig veldig urettferdig. 15 % egenkapital. Og hvis dere tror det bare er å gå etter et mindre sted å bo, så er dette dessverre ikke så enkelt. De minste leilighetene går til samme pris som de store (de som førstegangskjøperne ikke har råd til uansett). Et annet problem er at meglerne utvider populære områder ved å kalle upopulære områder for noe annet. Tøyen for eksempel. Når det skal være visning på Tøyen heter det Grünerløkka. Det betyr at de som hadde tenkt å bo på løkka, men som ikke har råd og må se seg om etter leilighet på Tøyen, er like langt. De må til Kampen for å finne noenlunde stabilitet. Og til og med der er det vanskelig.

Et annet problem er bolighaiene. De er kanskje de verste for de bryr seg så vanvittig lite om andre mennesker. De er ikke der på vegne av sine egne barn, eller noen som helst andre enn seg selv.

For et par dager siden var vi vitne til en stygg og åpenlys kynisme på høylys dag. Det var på en visning på Carl Berner hvorpå en middelaldrende herre ikke anstrengte seg en millimeter for å skjule at han samlet på utleieobjekter. Det eneste han var opptatt av var hvor mange studenter han kunne stappe inn i den lille leiligheten og hvor mye han kunne suge ut av hver av dem. Megleren ble noe sjokkert av alle spørsmålene til bolighaien, og svarte som seg hør og bør at slike spørsmål fikk han finne noen andre til å svare på. Han signerte selvfølgelig med tittel, advokat av yrke. Ikke at det er noe gærnt med advokater altså, men jeg har leid hos en selv og det er ikke så veldig enkelt dersom uhellet er ute.

I går gikk en bitteliten leilighet på Grünerløkka til 2 700 000. Et lite knøtt. Nærmere en million over prisantydning. Samtidig gikk en relativt flott og stor leilighet til samme pris på Torshov. Hvorfor kan ikke de som har råd til å kjøpe leilighet til 2 700 000 – kjøpe en av dem som faktisk skal koste det? Hvorfor kan ikke små leiligheter til 1 750 000 forbeholdes førstegangskjøpere uten foreldre? Hvorfor skal vi la noe så viktig overlates til krefter som er tuftet på alt annet enn solidaritet? Jeg er ikke nødvendigvis for  regulering av alle mulige saker, men akkurat dette ønsker jeg meg regulert. Alt annet vil være et svik.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

