Det handler om likeverd

Det handler først og fremst om likeverd

også blogget på www.progressiv.no/gjestebloggere

Jeg føler meg ikke spesielt undertrykt i min hverdag. Jeg kan heller ikke kjenne på kroppen at vi ikke har likestilling. Jeg treffer stadig folk som  – fordi de ikke kjenner det på kroppen – tror at vi har likestilling, Tilsynelatande for veldig mange så kan det se slik ut.

Fordi jeg er samfunnsengasjert, og priviligert nok t å være i stand til å lese avisen, så vet jeg godt at virkeligheten forholder seg annerledes enn det vi kjenner på kroppen i det daglige.

På arbeidsmarkedet innen finans tjener jentene 60% av det mannfolka tjener. Dette har med å gjøre at menn oftere er å finne høyere oppe i stillingshierarkiet – uten at det betyr at de burde ha betalinger som er helt hinsides. Men slik er det. Dette forteller meg at kvinner og menn har en strukturell forskjell i verdi. I og med at vi har satt oss som mål at alle mennesker skal være likeverdige, så sier det seg selv at vi er på ville veier. Rett og slett så er vi på sykkeltur.

Omsorgsyrkene som er kvinnedominerte har en lønnsmessig lavere verdi enn de mannsdominerte næringslivsyrkene uten at dette kan begrunnes på en fornuftig måte. Hvorfor skal det settes en høyere verdi på arbeidet som kreves for å gjøre utregninger til  bygging av en borebrønn enn det settes på å stelle et menneske som ikke er i stand til å ivareta seg selv? Ja det lurer jeg virkelig på. Gjør ikke dere?

Videre skjer det mye bak husets fira vegger og gjendradde gardiner. Der er mye vi ikke ser. Det vi ikke ser har noen andre vondt av. Vi vet at det er der. Jenter og kvinner som får grisebank av mennene sine så alvorlig at de havner på intensiven og må søke dekning i et krisesenter, i verste fall i en ny identitet. Tenk på det. Du er truet på livet av noen du er glad i, og som er betydelig sterkere enn deg fysisk. Du blir tvunget til å flytte til en ny og fremmed plass og føle på angsten hver eneste dag. Frykt for deg selv og frykt for barna dine. Det er forresten ikke bare i stuen det skjer – det skjer på åpen gate uten at noen blander seg inn. Da lurer jeg på hvor solidariteten har blitt av.

Jeg ønsker meg et likeverdig samfunn. Ikke bare mellom kvinner og menn, men mellom alle grupper av mennesker i samfunnet. Jeg er glad for at det er forskjell på kvinner og menn, på samme måte som jeg e glad for at der e forskjell på mennesker i verden. Men det må være likeverd. Vi har kommet langt – men jeg skulle ønske vi var kommet lenger. Derfor er kvinnedagen fremdeles viktig!

Gratulerer med dagen jenter og kvinner 🙂

Jeg har mange flotte kvinner i mitt liv, og her er en av dem, min bestemor.

Dette innlegget ble publisert i Generelt, Politikk og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Det handler om likeverd

  1. Mamma sier:

    🙂 Gratulerer med dagen til deg også flotte kvinne!!

Legg igjen en kommentar

