Breiavatnet – hjertet i Stavanger

Jeg glemmer vel aldri følelsen av å få min første bok i hendene  🙂 Jeg er fryktelig stolt og kjempeglad for at lanseringen gikk så bra som den gjorde. Det var masse mennesker, og jeg hadde pratet med tv, radio og aviser hele dagen, så jeg var godt i siget. Selv om dette er en lokalhistorisk bok om Breiavatnet i Stavanger tror jeg andre også vil ha glede av boken. Det er masse flotte bilder i den og spennende tekster om livet før og nå. Baksideteksten lyder slik;

I begynnelsen var Breiavatnet”. Slik kunne vi startet dersom vi skulle skrive Stavangers historie. Til vannet knytter det seg utallige mysterier. Med utgangspunkt i noen av disse mysteriene, er denne boken et bidrag til å forstå Stavanger. Byens historie kan skrives med Breiavatnet som utgangspunkt. Denne boken er satt sammen av flere artikler skrevet av forfattere med ulik bakgrunn. Her får vi blant annet glimt av byens sosialhistorie, lokalhistorie, et mulig sjøuhyre og ulike tradisjoner knyttet til vannet. “Jeg er aldrig hjemme andre Steder end midt i Bredevandet.” Slik uttrykte den kjente Stavanger-forfatteren Alexander Kielland sin kjærlighet til vannet som ligger midt i Stavanger sentrum. Alle som bor i Stavanger har et forhold til Breiavatnet. Mange av oss tenker ikke så mye over vannet når vi haster forbi det. Byvatnet er en så selvsagt del av Stavanger at vi ikke kan tenke oss byen uten. Etter å ha lest denne boken vil ingen være i tvil om hvilken unik og litt mystisk skatt som er byens hjerte.

Jeg har tatt med et eget kapittel om «Det litterære og kunstneriske vann», hvor jeg forteller om de ulike kunstnerne og dikterne som hadde et forhold til Breiavatnet. Her skriver jeg om Kitty Kielland, Alexander Kielland, Arne Garborg, Lars Hertervig, Mons Gabriel Monsen, Jonas Dahl og Bjørnstjerne Bjørnson. Det er ikke uten grunn at Breiavatnet har vært en del av verkene til ulike kunstnere. Vannet er virkelig en vakker perle, og boken er ment som en kjærlighetserklæring og som et bidrag til byens historie.

Boken kan bestilles her:

http://www.psykopp.no/product_info.php?cPath=21&products_id=307&osCsid=2029266e21f034911552a06ec58cfa2c

Husk at inntektene går til Kirkens Bymisjon 🙂

Jeg har med meg flere bidragsytere, både ferske og drevne forfattere;

Bodil Wold Johnsen
Atle Skarsten
Erik Fossåskaret
Hans Eyvind Næss
Reidar S. Østerhaug
Paul Hjelmervik
Per Arne Tengesdal
Hans Jørgen Wallin Weihe
Einar Strumse
Odd Kristian Reme

Dette innlegget ble publisert i Litteratur og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

